به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حضرت آیتالله العظمی نوری همدانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع در جلسهای که با عدهای از فضلای حوزه برگزار شد با اشاره به وضعیت حوزه علمیه گفتند: امروز فضای حوزه متفاوت است، تفکرات و سلایق مختلفی هم در آن حاکم است و در بعضی جاها قدرت تحمل افراد نیز کم شده است، باید قدرت تحمل مخالف بالا رود، باید شأن و جایگاه حوزه به سمت استدلال برود.
وی افزود: متاسفانه گاهی انسان میبیند یا میشنود که افراد خیلی زود قضاوت و عدهای هم سریع تخریب میکنند و برچسبهایی هم میزنند و فرقی هم نمیکند اگر در موضوعات سیاسی اختلاف نظر داشته باشند میگویند ضد فلان شده و یا تندرو است، اگر اختلاف علمی داشته باشند میگویند سواد ندارد، توقع از حوزه این است که کار با ارزش را ارج بگذارد و انصاف را در نوشتار یا گفتار رعایت کند.
این مرجع تقلید با تاکید بر حفظ دستاوردهای علمی علماء گذاشته بیان کردند: بنده معتقدم باید فقه سنتی، فقه جواهری و تراث گذشتگان حفظ شود و میتوانم بگویم بر همان اساس اما با نگاه نو میتوانیم اثرگذار باشیم. اخیرا در بعضی مقالات میخوانیم که دوران گذار است و دیگر فقه سنتی پاسخگو نیست. بهنظرم این حرف درستی نیست.
این مرجع تقلید در ادامه افزودند: البته در مسائل روز باید از مشاوران متخصص در آن حوزه استفاده کرد، خصوصا در این زمان که بحث روز، ارز دیجیتال و عناوینی مانند رمزارزها مطرح است، یا موضوع هوش مصنوعی که دنیای جدیدی را باز خواهد کرد، یا موضوع بورس که حوزه باید ورود پیدا کند و از مشاورانی که در این امر متخصص هستند استفاده کند.
حضرت آیتالله العظمی نوری همدانی با مهم توصیف کردن آموزش علوم جدید در حوزه افزودند: در اوایل دهه ۳۰ مرحوم آیتالله العظمی بروجردی یک روز بعد درس فرمودند: بیاید منزل. بنده خدمتشان رسیدم ایشان فرمودند: یکی از محترمین تهران از من خواستند که در زمان تعطیلی حوزه عدهای از شاگردان خود را بفرستید تهران تا بعضی از علوم روز را بیاموزند عرض کردم چه علومی فرمودند: مثل نجوم، ریاضیات، فیزیک و شیمی و زبان انگلیسی، در دورهای که ما بودیم حدود ۱۰ نفر انتخاب شدیم دو سال تابستان رفتیم هر روز هفته به غیر جمعه درس داشتیم و اساتید مهمی میآمدند و به ما این چند درس را میگفتند شاید آن روز کسی این ضرورت را نمیدانست لذا عدهای نیامدند، عدهای هم تا نیمه رها کردند، ولی بعدها معلوم شد چقدر مؤثر است.
ویژگی حوزه زنده
استاد حوزه گفت: به عنوان مثال در بحث ارث چقدر دانستن ریاضیات در فهم مطلب مؤثر است و یا در موضوع رؤیت هلال در اول ماه بحث نجوم و محاسبه طول و عرض بلاد اثرگذار است. بنده چند سالی به اروپا رفت و آمد داشتم. آنجا متوجه شدم دانستن زبان چقدر میتواند کمک کند، بهنظر بنده حوزهای زنده است که ۵۰ سال و ۱۰۰ سال آینده را ببیند.
این مرجع تقلید، پاسخگویی به شبهات را یکی از وظایف مهم حوزه دانست و تاکید کردند: حوزه باید پاسخگوی شبهات در سطوح مختلف باشد حالا گاهی این شبهه از خود حوزه باشد یا بیرون حوزه، انسان باید آماده پاسخگویی باشد. مدتی پیش از یکی از آقایان اهل علم که در سطح بالایی هم هست و من با آثار و کار او آشنایی دارم مسائلی مطرح شد. دیدم جناب آقای فاضل، آقازاده محترم مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی(رحمت الله علیه) یک جواب متین و خوب و محترمانه و انصافا عالمانه داد. یا همین مناظره جناب آقای علیدوست که اصل این کار چقدر قابل تحسین است.
وی گفت: باید حوزه چنین آمادگی داشته باشد؛ ما باید افرادی تربیت کنیم که در فن مناظره ورود پیدا کنند و الحمدلله در حوزه چنین افرادی را داریم. خدا مرحوم آیتاللّه مصباح یزدی را رحمت کند که انصافا در این موضوع با آن دانش بالا ممتاز بود. اصلا یکی از کارهای اهل بیت(ع) تربیت افرادی برای مناظره بوده است.
این مرجع تقلید در ادامه یادآوری کردند: امروز حوزه وظایف سنگینی دارد و تا انسان فقیه نباشد در این مسائلی که عرض کردم نمیتواند اثر گذار باشد، فقیه هم درستشدنی و ساختنی نیست که با تبلیغات این و آن درست شود. یادم نمیرود اواخر عمر استاد بزرگوار ما حضرت آیتالله آقای سلطانی طباطبایی(رضوان الله تعالی علیه) بود، بحث مرجعیت مطرح شد به گمانم بعد فوت مرحوم آقای آیتالله اراکی بود ایشان یک روز صبح زود به منزل ما آمدند. بنده خیلی از لطف ایشان شرمنده شدم چون استاد ما بود و خود بنده مقید بودم خدمت ایشان برسم.
وی ادامه داد: ایشان یک شخص فقیهپرور بود و خیلی از آقایان بزرگوار به درس ایشان میآمدند. در آن گرماگرم تعیین مرجعیت ایشان به من فرمودند: «فلانی این منصب متعلق به امام زمان (عج) است و تنها منصبی که نمیشود کاری کرد همین است، شاید چند صباحی بشود ولی معلوم نیست آخر کار چه میشود، در طول تاریخ بعضیها کسی را نداشتند و خودشان هم به دنبالش نرفتند ولی مرجعیت به سراغ ایشان آمد.»
اخلاص؛ شرط فقاهت
وی افزود: باید توجه داشت فقاهت اول اخلاص میخواهد. فقیه مهم؛ درسش، تالیفاتش و تربیت شاگردانش معرِّف او هستند این فقیه برای رسیدن به این مقام استاد میخواهد، پشتکار میخواهد، مطلب میخواهد نه اینکه جوری برنامهریزی کنیم کتب فنی و اصلی را حذف کنیم آن هم بدون جایگزین مناسب و بعد هم امتیاز قائل شویم؛ بله اصلاح خوب است اما با جایگزین بهتر و یا در انتخاب استاد از طرق مختلف دخالت کنیم اینجور حوزه فقیهپرور نخواهد شد.
وی تاکید کرد: من بارها گفتم بعد انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چند برابر شده عدهای هم خوششان بیاید یا نه این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز بهوقوع پیوست و در رأس نظام هم فقیه است پس بدانیم که یکی از طرفها حوزه است، عدهای هم میخواهند اینگونه القاء کنند که یک فقیه سیاسی نمیتواند در فقه موفق و یا اثرگذار باشد و میخواهند از این طریق علماء را منزوی کنند این هم حرف غلطی است.
نظر شما